IX 2015

Pasowanie na Ucznia Gimnazjum nr 1

Ślubowanie, które złożyli uczniowie klas pierwszych jest symbolem dojrzałości i odpowiedzialności uczniowskiej, dlatego też początek uroczystości odbył się w podniosłej atmosferze. Swoje przemówienie wygłosiła Dyrektor Szkoły – mgr Mirosława Ćwięczek. Przypomniała uczniom o ich odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów, a także o obowiązku każdego z nas jakim jest dbanie o dobrą atmosferę w szkole, tak aby uczęszczanie do niej nie było tylko przykrym obowiązkiem, ale samą przyjemnością.

W obecności Pocztu Sztandarowego uczniowie uroczyście ślubowali:

•          Godnie reprezentować naszą szkołę na zewnątrz, tworząc wzorowy wizerunek ucznia Gimnazjum nr 1;
  •          Dbać o wszechstronny rozwój własnej osobowości;
  •          Kształtować twórcze i logiczne myślenie;
  •          Wcielać w życie poznane zasady humanitaryzmu, sprawiedliwości, tolerancji, poszanowania godności każdego człowieka;
  •          Być aktywnym i twórczym członkiem społeczności uczniowskiej Gimnazjum nr 1;
  •          Przyczyniać się swoją pracą do tworzenia tradycji szkoły, do pomnażania dorobku naukowego i kulturalnego naszej placówki.

Po złożeniu Ślubowania przedstawiciele uczniów zostali pasowani na uczniów Gimnazjum przez Panią Dyrektor.

Po części oficjalnej przyszedł czas na część rekreacyjną. Rozpoczął się konkurs na najbardziej aktywną klasę wśród klas pierwszych naszego Gimnazjum. Tytuł przyznany został klasie, która zdobyła najwięcej punktów w wielu różnych konkurencjach, które testowały umiejętności artystyczne, talenty sportowe, refleks i opanowanie. Ale nie wybiegajmy w przyszłość….

Pierwsza konkurencja nawiązywała do tematu zdrowego żywienia, który ostatnimi czasy jest nad wyraz popularny. Zadaniem uczniów było wykazanie się umiejętnością współpracy w parze, gdyż jeden z uczniów musiał zjeść jabłko zawieszone na sznurku trzymanym przez jego kolegę. Zadanie nie należało do najłatwiejszych (szczególnie dla przedstawicieli klasy 1a, gdyż ich jabłko straciło ogonek już na samym początku konkurencji =(. Najlepszą taktyką wykazali się uczniowie klasy 1b, którzy zgarnęli komplet punktów w tym zadaniu, obejmując prowadzenie po pierwszej konkurencji.

Odrobić straty można było w konkurencji numer 2, która miała dostarczyć uczniom mały dreszczyk emocji. Na środku sali pojawiła się walizka pełna skarbów, jednakże zamknięta na zamek z szyfrem. Szyfr do kufra zapisany był na karteczce ukrytej na dnie talerza pełnego mąki. Zadaniem  uczniów było zdobycie szyfru, ale bez użycia rąk!!! Najszybciej udało się to przedstawicielom klasy 1f, a skarbami okazały się słodycze dla całej klasy =)

Kolejne zadanie, mimo że dopuszczające udział aż 6 uczestników z każdej klasy, należało do najtrudniejszych. Uczniowie musieli zaprezentować swoje talenty muzyczne i… wspólnie wykonać wylosowany utwór muzyczny! Ale dlaczego mamy się rozpisywać – sami zobaczcie ich wysiłki!

Występ przedstawicieli klasy 1a – klasa 1a

Występ przedstawicieli klasy 1b – klasa 1b

Występ przedstawicieli klasy 1c – klasa 1c

Występ przedstawicieli klasy 1d – klasa 1d

Występ przedstawicieli klasy 1e – klasa 1e

Występ przedstawicieli klasy 1f – klasa 1f

Komplet punktów kolejny raz trafił do klasy 1b, jednak serdecznie gratulujemy wszystkim wykonawcom =)

W kolejnym zadaniu Samorząd Uczniowski postanowił odkryć talenty plastyczne uczniów. Przedstawicielom klas postawiono bowiem za zadanie narysować KARYKATURY SWOICH WYCHOWAWCÓW!!! Zadanie to wymagało wiele odwagi – przecież mogło grozić „śmiercią lub kalectwem! 😉 Na szczęście wszystkie prace (w galerii poniżej) były wspaniałe i żaden z wychowawców nie poczuł się ani trochę urażony=). Tę konkurencję wygrała klasa 1e (wychowawca był rozentuzjazmowany swoim portretem =) i zgarnęła 5 punktów. Podczas tej rywalizacji swoim występem zachwycili Wiktoria Niedziela (2a) i Filip Knapczyk (3f).

Występ Wiktorii i Filipa podczas konkursu plastycznego

Nie bylibyśmy szkołą sportową, gdyby i taka konkurencja nie znalazła miejsca podczas uroczystości. Na sali gimnastycznej naszej szkoły odbył się „wyścig w workach”. Organizatorzy zadbali o bezpieczeństwo przedstawicieli uczniów i każdy uczestnik najpierw zaopatrzył się w kask, a następnie… najlepiej zobaczcie sami…

Wyścig w workach

Zawody zakończyły się zwycięstwem klasy 1b – serdecznie gratulujemy! Na drugim miejscu znalazły się ex aequo klasy 1a, 1e oraz 1f.

Zabawa była przednia, atmosfera wspaniała, a wspomnienia tego dnia zostaną z nimi na długo!

Rajd „Górska Jesień 2015”

Zapaleni turyści z naszej szkoły wybrali się na Stożek…Specjalnie dla Was prezentujemy relację jednej z uczestniczek tej wyprawy!

25 września, o godzinie 7:25 uczniowie uczęszczajacy do kilku oddziałów zebrali się przed szkołą. Gdy przyjechał autobus, trzydzieści dwie osoby wraz z opiekunkami (panią Polok, panią Kuśmierek oraz panią Gomolą) wsiadły do pojazdu i rozpoczęła się nasza górska przygoda… Podróż do Wisły trwała około 1 godziny. Po wyjściu z autokaru, wszyscy byli gotowi do męczącej wspinaczki na Stożek (szczyt w Beskidzie Śląskim). Szliśmy żółtym szlakiem. Co jakiś czas zatrzymywaliśmy się, aby zrobić zdjęcia lub się napić. Pani Polok opowiadała nam również trochę o grzybach, czy roślinach, które mijaliśmy. Szlak prowadził przez las, więc wydawało się nam, że wędrówka nie będzie bardzo wyczerpująca, jednak bardzo się pomyliliśmy… Początkowo droga nie była stroma, lecz potem przyszło nam zmierzyć się z kilkusetmetrowym, kamienistym odcinkiem trasy. Po dużym wysiłku poczuliśmy wreszcie smak pierwszego sukcesu. Wyszliśmy na prawie płaski teren, gdzie mogliśmy chwilę odpocząć po tak męczącym odcinku… Rekreacja nie trwała zbyt długo, pozwoliła jednak odzyskać nadwątlone siły.

Wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę. Po drodze spotkaliśmy kilka innych grup. Kolejny przystanek był troszkę dłuższy, ponieważ musieliśmy przygotować się do wejścia na dość dużą górę. Na szczęcie nie była ona zbyt stroma. Kiedy pokonaliśmy ten etap wędrówki, ku naszej radości ponownie czekał na nas równy i płaski teren. Niestety po kilku minutach marszu wygodną trasą jeden z uczestników naszej wycieczki zauważył, że nie kierujemy się w stronę Stożka. Musieliśmy zawrócić. Marsz na Stożek był bardzo przyjemny do czasu, kiedy zobaczyliśmy tę wielką górę. Stojąc u jej stóp wiedzieliśmy, że zdobycie jej to nie przelewki. Dzielnie zdecydowaliśmy się jednak pokonać ten ostatni – kamienisty i stromy odcinek. Pogoda nie bardzo nam sprzyjała. Od czasu do czasu trochę pokropiło, ciągle też odczuwaliśmy nieprzyjemny chłód i wiatr. Warunki atmosferyczne nie przeszkodziły nam jednak w zdobyciu szczytu.
Po około godzinnym zmaganiu wyszliśmy na krętą ścieżkę prowadzącą do schroniska PTTK. Stojąc pod tym budynkiem wszyscy, mimo dużego zmęczenia, poczuliśmy satysfakcję, że udało się nam dotrzeć do celu położonego 978 m n.p.m. Panie rozdały nam karnety żywieniowe i karteczki z numerkami uprawniającymi do gry o drobne upominki. Po zjedzeniu ciepłego posiłku na świeżym powietrzu weszliśmy do schroniska. Tam mogliśmy się ogrzać, kupić słodycze lub ciepłe kakao. W schronisku PTTK organizowane były różne gry (m.in. strzelanie z wiatrówki, czy quiz krajoznawczy). Po spędzeniu około 2 godzin w gospodzie ruszyliśmy zielonym szlakiem, który miał doprowadzić nas na parking, gdzie czekał na nas autokar. Ścieżka była trochę stroma, kilku osobom przydarzyły się więc upadki, ale to czasem spotyka nawet najbardziej doświadczonych turystów. Do Rybnika wróciliśmy około godziny osiemnastej. Wycieczka była bardzo udana. Wszystkim uczestnikom zostaną w pamięci przepiękne górskie krajobrazy, a w szczególności widok Stożka. Chętnie pojechałabym jeszcze raz na tego rodzaju wycieczkę. Wszystkich zaś zachęcam do kosztowania smaku górskich wędrówek!

Opracowała: Adela Karpowicz, oddział 1e

(korekta tekstu: Aleksandra Stężała)

Rajdem „Górska Jesień” rozpoczęło w tym roku szkolnym działalność Szkolne Koło Turystyczno-Krajoznawcze. W ramach działań Koła planujemy:

1.        Udział w Marszach na Orientację – najbliższe 17.10.2015r. w Zwonowicach.
  2.        Geocaching – zabawa w poszukiwanie skarbów.
  3.        Zdobywanie odznaki „Turysta Przewodnik” i „Turysta Ziemi Rybnickiej”.
  4.        Wycieczki w okolice Rybnika oraz w góry.

Wszystkich chętnych serdecznie zapraszamy. Koło prowadzą panie: Teresa Gomola i Maria Polok.

Całkowite zaćmienie Księżyca

W nocy z 27 na 28 września na boisku Gimnazjum nr 1 w Rybniku spotkało się kilkudziesięciu uczniów oraz absolwentów szkoły. Okazją do spotkania były obserwacje całkowitego zaćmienia Księżyca. Do dyspozycji uczniów były dwa teleskopy astronomiczne oraz lornetki. Zjawisko rozpoczęło się kilka minut po godzinie trzeciej a zakończyło wraz ze wschodem słońca.

Zaćmienie Księżyca możemy obserwować, gdy w jednej linii ustawią się trzy ciała niebieskie: Słońce, Ziemia i Księżyc. Wyjątkowość tegorocznego zjawiska polegała na tym, że Księżyc w czasie zaćmienia znajdował się w perygeum, czyli w najbliższej odległości od Ziemi, która wyniosła tylko 357 tysięcy kilometrów. Dla uczniów gimnazjum wydawał się na niebie większy o około 10 procent.
Początkowo Księżyc zaczął nabierać czerwonej barwy, aby o 4:11 całkowicie zanurzyć się w cieniu naszej planety. Faza całkowitego zaćmienia trwała ponad godzinę.
Kolejnym zjawiskiem, na które przygotowują się uczniowie Gimnazjum nr 1 jest zakrycie gwiazdy Aldebaran przez Księżyc, które będzie miało miejsce w nocy z 29 na 30 października.