III 2016

22 marca Światowym Dniem Wody!!!

  • Co dziesiąty człowiek na świecie nie ma dostępu do czystej wody.
  • Z powodu chorób wywołanych brakiem wody, co 90 sekund umiera jedno dziecko.
  • Prawie 2,5 miliarda ludzi nie ma możliwości korzystania z toalety.
  • Wody i właściwych warunków sanitarnych brakuje w aż jednej trzeciej szkół
    na świecie, a także w tysiącach szpitali i punktów medycznych.
  • Używanie brudnej wody prowadzi do wielu niebezpiecznych chorób – co roku dotykają one 1,5 miliarda osób, z których około milion rocznie umiera.

W celu uwrażliwienia ludzi na ogromny problem dostępu do czystej wody pitnej  w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992  w Rio de Janeiro powołano Światowy Dzień  Wody.

Zapraszamy na stronę  http://www.swiatowydzienwody.pl prezentującą wiele ciekawych faktów na temat wody pitnej, a także gier i animacji.

 

Feromony – w pułapce miłości

3 marca odbył się w Naszej Szkole drugi z zaplanowanych wykładów w ramach zajęć Akademii Uczniowskiej. Tym razem zajęcia dotyczyły zagadnień chemicznych,
a tematem były feromony.

20160304_142853

W spotkaniu uczestniczyli głównie uczniowie klas trzecich naszego gimnazjum, którzy mieli możliwość usłyszenia wielu ciekawych informacji na temat tej nowo odkrytej i ciągle jeszcze w wielu obszarach zagadkowej grupy związków chemicznych. Poznali funkcje różnych grup związków semiochemicznych, gruczoły w których powstają oraz sposoby przekazywania informacji chemicznej pomiędzy organizmami zwierzęcymi, roślinnymi, a nawet mikroorganizmami.

Poznali też instynktowne, zakodowane gatunkowo reakcje na działanie substancji feromonalnych, które dla wielu mniej znanych gatunków są często zaskakujące, natomiast dla naszych domowych pupili są dobrze znanymi pozostałościami ewolucji. Oczywiście wielkie zainteresowanie uczniów budziły związki infochemiczne oddziałujące na ludzi… Ciekawość ta nie do końca jednak mogła zostać zaspokojona, gdyż poznanie feromonów ludzkich stanowi jeszcze w dziedzinie chemii wielką nierozwiązaną zagadkę…

Projekty z języków obcych zakończone!

Prezentacją swoich dzieł na Dniach Otwartych Szkoły w dniu 8 marca 2016r., uczniowie klas drugich zakończyli prace nad projektami z języków obcych.

wp_20160308_08_39_33_pro

6 tygodni temu uczniowie klas drugich rozpoczęli prace nad projektami z róznych przedmiotów, w tym z języków obcych. Tematem tegorocznych prac były sławne budowle (buildings, monuments and landmarks). Zadaniem uczniów było odtworzenie wybranych obiektów w różnych materiałach. W dniu 8 marca uczniowie zaprezenowali swoje dzieła. Na obiekty swoich badań wybrali: Londyńskie Oko (zrobione ze starego koła od roweru), Stonehenge (zrobione ze steropianu i masy papierowej), Wieża Eiffla (zrobiona z plasteliny), Pomnik Waszungtona (zrobiony ze steropianu), Big Ben (zrobiony z zapałek), Krzywa Wieża w Pizie (zrobiona z tektury) oraz World Trade Center (zrobione z kartonów).

We wszystkich pracach widać ogrom włożonej w nie pracy, precyzję, dobre planowanie oraz pracę zespołową – a o to przecież chodzi w projektach!

Dzień otwarty szkoły

8 marca gościliśmy szóstoklasistów, ich nauczycieli oraz rodziców.

otwartedrzwip1020022

Kandydatów do naszej szkoły czekało w tym dniu wiele atrakcji. Judocy oraz uczniowie uprawiający siatkówkę przygotowali dla nich spektakularny pokaz swojej sprawności fizycznej. Miłośnicy języka angielskiego stworzyli łudząco podobne do oryginałów makiety słynnych budowli europejskich i amerykańskich. Pasjonaci języka niemieckiego przygotowali grę obrazkową rozszerzającą znajomość słownictwa tego języka. Badacze historii zaprezentowali wykonane przez siebie piękne (i mądre) księgi na temat historii Rybnika. Prace te powstały w ramach innowacji pedagogicznej – Rybnik – dawniej i dziś – edukacja regionalna w szkole gimnazjalnej. W sali fizycznej na gości czekały dziwy takie, jak determinacją przeciskające się przez wąską szyjkę do wnętrza probówki jajko, nietonąca w wodzie płyta CD, czy substancja mająca zarówno właściwości cieczy, jak i ciała stałego. W pracowni biologicznej, dzięki „chirurgom amatorom” (brrr) szóstoklasiści zobaczyli jak wyglądają tkanki i organy zwierzęce. Dowiedzieli się również o przyczynach i skutkach miażdżycy. Słuchali ponadto głosów różnych dzikich zwierząt – łosia, nietoperza i rysia. W sali nr 5 –w królestwie matematyki – goście układali ciekawe wzory z drewnianych i plastikowych klocków różnego kształtu. Tam też otrzymali kolorowe smycze na pendrive’y. W bibliotece szkolnej mieli okazję zagrać w planszową grę czytelniczą. Z zainteresowaniem odkrywali też możliwości szkolnej pracowni informatycznej. Ciekawość przybyłych wzbudziły też propozycje starszych kolegów – chemików. Liczne, widowiskowe doświadczenia zrobiły duże wrażenie na obserwatorach. Szczególnie w pamięć zapadła im rosnąca na ich oczach „pasta dla słonia”, wypalone w papierze koło, czy widowiskowo dymiąca „chemiczna lokomotywa”. Zadowoleni zwiedzający zostawili w kronice swoje sympatyczne wpisy i obiecali (przynajmniej niektórzy), że powrócą do Gimnazjum nr 1 już we wrześniu. Dziękujemy im za odwiedziny i …trzymamy za słowo!!!

Julia Kochanowska, kl. 3c

(op. p. A. Stężała)