IV 2016

Jabłko z rana, jabłko z wieczora, nie trzeba doktora !!!

Od kilku dni przy wejściu do szkoły unosi się aromatyczny zapach jabłek. Uczniowie naszego gimnazjum odstawili przekąski i na przerwach zajadają pełne witamin jabłka….
Dnia 21 kwietnia szkoła otrzymała drugą już w tym roku szkolnym dostawę darmowych jabłek dla uczniów. Każdy uczeń zabrał do domu około 5 kg skrzynkę owoców. Akcja
ta cieszy się wielką popularnością wśród młodzieży, jak i całych rodzin!
7 powodów, dla których warto jeść jabłka :
– wspomagają trawienie
– sprzyjają odchudzaniu
– zapobiegają zaparciom
– obniżają poziom cholesterolu
– poprawiają pracę wątroby
– działają moczopędnie
– zwierają dużo witamin
….. i przede wszystkim świetnie smakują !!
Snapchat-4553168336543884350

Zaktualizowany KODEKS TIK. Wersja 2016

 

Poznajcie aktualną wersję Kodeksu TIK, opracowaną w czasie dyskusji na lekcjach informatyki. Zobaczcie, z których punktów zrezygnowaliśmy, a jakie uznaliśmy za istotne po roku funkcjonowania?
1. Pozwólmy uczniom korzystać z komórek na lekcji. Jednak tylko na
polecenie nauczyciela.2. Korzystajmy tylko z legalnych stron. Szukajmy plików udostępnionych za zgodą autora.

3. Zawsze podawajmy wykaz wykorzystanych źródeł.

4. Nie bądźmy bezkrytyczni: sprawdzajmy informacje z sieci w innych źródłach.

5. Zgłaszajmy nadużycia administratorom stron, nauczycielom lub policji.

6. Zwracajmy uwagę na informacje o sobie publikowane w sieci. Mogą zostać użyte przeciwko nam.

7. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania w stosunku do osób poznanych w sieci.

8. Współpracujmy z nauczycielami: podsuwajmy im nowe rozwiązania, zamieniajmy sięrolami, uczmy się od siebie nawzajem.

9. Niech komputery po lekcjach służą do nauki. Ograniczmy dostęp osobom, które łamią zasady regulaminu. Zapewnijmy pierwszeństwo uczącym się, wspólnie dbajmy o stan sprzętu.

76 rocznica Zbrodni Katyńskiej

8 kwietnia odbyła się uroczysta akademia z okazji 76 rocznicy Zbrodni Katyńskiej.

img_5692

Wzięli w niej udział przedstawiciele władz miasta, Rodzin Katyńskich, Kuratorium, Związku Piłsudczyków, Policji i Straży Pożarnej, Klubu Inteligencji Katolickiej oraz Muzeum w Rybniku. Złożono kwiaty pod tablicą upamiętniającą zamordowanych w Katyniu nauczycieli naszej szkoły. Odczytany wiersz Feliksa Konarskiego „Katyń” przypomniał zebranym, że „pamięć nie dała się zdradzić”. Później poczty sztandarowe i przybyli goście udali się na salę gimnastyczną w celu wysłuchania przygotowanego na tę okoliczność patriotycznego repertuaru słowno-muzycznego. Dyrektor Muzeum w swym przemówieniu podkreślił, że zabitym w kwietniu 1940 roku żołnierzom polskim nie dane było walczyć – honorowo zginąć śmiercią żołnierską. Zostali zamordowani bez szansy na obronę. Przypomniał, że rzadko w jednym miejscu (np. na polu bitwy) ginie tysiące oficerów. Uświadomił zebranym, że tychże oficerów bardzo brakowało później w walczącej o wolność podziemnej armii polskiej. Brakowało ich również w czasach powojennych. Młodzież za pośrednictwem poezji wyraziła prawdę, że „kula nie pozwoliła kochać i tworzyć”. Podniosły nastrój spotkania rocznicowego wzmacniały pieśni i muzyka instrumentalna. Dzięki recytowanej przez uczniów poezji pojawiło się dramatyczne pytanie: „Jaka myśl przeszyła Ci czaszkę?”. Zastanawiano się, czy na pewno nie było żadnych świadków zbrodni. Zadano retoryczne pytanie: czyż takim świadkiem nie było niebo? Obecnych wzruszyła apostrofa do Matki Bożej ujmującej w dłonie szczątki, przytulającej przestrzeloną głowę. Prezentacja slajdów z filmu „Katyń” Andrzeja Wajdy pomogła uzmysłowić młodszym uczestnikom akademii ogrom zbrodni – 15 tysięcy zamordowanych mężów, synów, ojców. Goście wyrazili swą wdzięczność za zorganizowanie akademii i podkreślili potrzebę pielęgnowania pamięci o Golgocie Wschodu. Podkreślali, że przez wiele lat przekazywanie informacji na ten temat było oficjalnie zakazane. Zostawili przesłanie, aby młode pokolenie nie dopuściło do powrotu tak strasznych dni. Pani Dyrektor, żegnając zebranych zaapelowała, byśmy wszyscy uczyli się mądrego patriotyzmu i poszanowania drugiego człowieka. Wówczas możemy mieć nadzieję, że przyszłe pokolenia nie będą się nienawidzić. Obyśmy umieli skorzystać z tego przesłania!

Szkolny Phone-BoX

W dniu dzisiejszym, rozpoczął swoją działalność nowy, szkolny X-BoX, czyli skrzynka do przechowywania telefonów komórkowych w czasie lekcji. 

wp_20160406_14_40_51_pro

Na eksperymentalny pomysł wpadła nauczycielka naszej szkoły, pani Justyna Kuśmierek i we współpracy z nauczycielką języka niemieckiego, panią Agatą Juraszczyk, powołały do życia (i działania;-) szkolny X-BoX.

X-BoX działa w sali językowej 105 i wszyscy uczniowie uczący się w tej sali na początku lekcji umieszczają swoje wyciszone telefony komórkowe w skrzynce, zaś po dzwonku kończącym lekcję odbierają je. Myślimy, że to dobry sposób na 45-minutowy ‘detox’ od telefonu i możliwość lepszego skoncentrowania się na lekcji=)

Jednocześnie przypominamy wszystkim uczniom Gimnazjum nr 1, że niedozwolone jest korzystanie z telefonu komórkowego w czasie lekcji, chyba że za zgodą nauczyciela i na jego wyraźne polecenie np. korzystanie ze słowników językowych podczas lekcji języka obcego.

W tym miejscu przypominamy szczegółowe procedury korzystania z telefonów komórkowych i sprzętu elektronicznego w naszym Gimnazjum.

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz.U.z 2007 r. Nr 35,poz.221 i 222 );
  2. Statut Gimnazjum Sportowego numer 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza w Rybniku.

 Procedura:

  1. Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny na własną odpowiedzialność, za zgodą rodziców.
  2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów.
  3. Dopuszcza się możliwość korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych podczas wycieczek szkolnych za zgodą rodziców, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za sprzęt.
  4. W czasie zajęć edukacyjnych obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych (aparaty powinny być wyłączone i schowane).
  5.  Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu, dyktafonu, odtwarzacza MP czy aparatu fotograficznego jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie sytuacji niezgodnych z powszechnie przyjętymi normami etycznymi i społecznymi oraz przesyłanie treści obrażających inne osoby.
  6. Możliwe jest korzystanie z telefonu komórkowego poza zajęciami edukacyjnymi (podczas przerw, przed i po zajęciach lekcyjnych), z zastrzeżeniem pkt 5.
  7. Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie szkoły powoduje zabranie urządzenia przez nauczyciela na czas zajęć lekcyjnych, a następnie przekazanie go do depozytu u dyrektora szkoły – aparat zostaje wyłączony w obecności ucznia. Przypadek ten zostaje odnotowany przez wychowawcę klasy w zeszycie uwag.
  8. Po odbiór telefonu zgłaszają się rodzice lub prawni opiekunowie ucznia.
  9. W przypadku, gdy sytuacja powtarza się po raz trzeci, uczeń ma zakaz przynoszenia telefonu do szkoły.
  10. W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma obniżoną ocenę z zachowania o jeden stopień. Każde trzy następne wykroczenia powodują obniżenie oceny do nagannej.

Fonoholizm to nazwa określająca uzależnienie od telefonu. W oparciu o materiały z różnych źródeł przygotowaliśmy dla Was, drodzy uczniowie, mini-kompendium wiedzy na temat tego zjawiska.

Wśród objawów uzależnienia od telefonu komórkowego najczęściej spotkamy:

  • Przywiązywanie dużej wagi do posiadania telefonu komórkowego.
  • Problem z rozstaniem się z “komórką”.
  • W codziennej komunikacji z innymi, telefon komórkowy staje się najważniejszym narzędziem .
  • Odczucie głębokiego dyskomfortu w przypadku braku naładowanego telefonu komórkowego, często przejawiającego się złym nastrojem, niepokojem, czasem nawet atakami paniki.
  • Używanie telefonu nie jest kierowane koniecznością, lecz czynnikami natury społecznej i emocjonalnej.
  • Telefon staje się pośrednikiem w kontaktach z innymi.
  • Używanie telefonu komórkowego w celu sprawowania nieustającej kontroli nad obiektem uczuć.
  • Odczucie ciągłej konieczności komunikowania się z kimś.
  • Usprawiedliwianie swojego zachowania wygodą i bezpieczeństwem.
  • Silna potrzeba przynależności do grupy i zdobycia jej uznania.
  • Często u uzależnionych spotykana jest fobia społeczna, bądź obawa przed samotnością.
  • Maskowanie lęków, zaprzeczanie ich istnieniu.
  • Do rzadkich objawów należą: nuda, smutek, brak apetytu.

 Rozróżniamy kilka rodzajów uzależnienia od telefonu

  • Uzależnieni od SMS-ów: odczucie przymusu ciągłego otrzymywania i wysyłania wiadomości tekstowych. Czasem występują odciski na kciuku, a klawisze aparatu są mocno zużyte. Często osoba uzależniona od SMS-ów korzysta z systemu słownikowego T9. Nastrój w danym dniu zależy od ilości otrzymanych wiadomości. Zdarza się pisanie do siebie samych (np. z Internetu) lub do osób znajdujących się w pobliżu.
  • Uzależnieni od nowych modeli: osoby takie są uzależnione od nabywania coraz to nowszych modeli aparatów telefonicznych. Są skłonni wydać wielkie sumy, aby stać się posiadaczami najnowszego modelu, wyposażonego w konkretne funkcje.
  • „Komórkowi ekshibicjoniści”: dokonując wyboru aparatu, osoby te zwracają szczególną uwagę na jego kolor, stylistykę i cenę. Chwalą się innym jego funkcjami. Przez telefon rozmawiają bardzo głośno, a kiedy ktoś dzwoni, nie spieszą się z odbieraniem, chcą, żeby wszyscy obecni go najpierw usłyszeli.
  • Gracze: Fanatycy gier zbyt wiele uwagi poświęcają aplikacjom służącym rozrywce, które znajdują się na aparacie komórkowym. Telefon staje się konsolą gier, a uzależnieni bawią się grając często i nie przestają, dopóki nie pobiją kolejnego rekordu.
  • SWT: Tym skrótem określa się osoby cierpiące na syndrom włączonego telefonu. Obawiają się one wyłączyć swój aparat. Czasem mają przy sobie nawet zapasową naładowaną baterię, nie wyłączają, ani nie wyciszają telefonu również w nocy.

 Skutki uzależnienia od telefonu

Osoby uzależnione od telefonu komórkowego odcinają się stopniowo od świata zewnętrznego i spędzają więcej czasu samotnie. Próbując złagodzić poczucie samotności(do której sami się doprowadzili), spędzają całe godziny korzystając z telefonu. Może to doprowadzić do spaczenia ekspresji emocji w komunikacji werbalnej, a nawet patologicznego pojęcia rozrywki. Zbytnie skupienie uzależnionego na „SMS-owaniu”, czy biciu kolejnych rekordów w interaktywnych grach, prowadzi do mentalnego oderwania od świata rzeczywistego.

Możliwe są też inne, typowe dla uzależnień behawioralnych, konsekwencje: zanik zainteresowań (np. zamiłowanie do sportu czy innych satysfakcjonujących form spędzania wolnego czasu), gwałtowne zmiany nastroju, zaburzenia snu i odżywiania, nadużywanie leków i narkotyków, popadanie w długi (głównie z powodu wysokich rachunków telefonicznych), konflikty z bliskimi i kłopoty na arenie zawodowej.

Korzystano ze strony: http://pkpp.pl/leczenie-uzaleznien/uzalenienia/uzalenienie-od-telefonu.php

Drodzy uczniowie, rozważcie jeszcze raz czy przypadkiem nie jesteście fonoholikami? Jeżeli potrzebujecie pomocy zwróćcie się do swojego wychowawcy, nauczyciela czy pedagoga szkolnego.

A na początek skorzystajcie z naszego nowego X-BoX’a!

Dzień Integracji 21 kwietnia

W tym dniu po raz pierwszy zorganizowaliśmy w naszej szkole Dzień Integracji. Mottem obchodów było hasło krzyżówki: Równe prawa dla wszystkich.

p1120935

Aby lepiej zrozumieć jak żyją osoby z wadami słuchu, wzięliśmy udział w wykładzie dr Joanny Malary nt. budowy i działania narządu słuchu. Wspólnie rozwiązywaliśmy krzyżówkę i quizy przybliżające idęę współistnienia osób zdrowych i tych z niepełnosprawnoscią.

Swoją gotowość do integracji i tolerancyjną postawę wobec niepełnosprawności wyraźilismy tworzac plakaty, z których kilka możecie zobaczyć w galerii.

Akademia uczniowska – „Nieziemskie widoki” i „Zbrodnia doskonała”

27 kwietnia odbyły się kolejne wykłady Akademii Uczniowskiej. 

p1020797

Pan Grzegorz Przybyła po raz kolejny zabrał członków „Akademii” w podróż pozaziemską. Dzięki niemu zebrani mieli okazję kontemplować niezwykłe – kosmiczne widoki. Prelegent zaprezentował ponadto różne typy pojazdów używanych do badania m. in. obcych planet i ich księżyców. Uświadomił też zebranym jak trudne warunki panują na Wenus. Ciśnienie na tej planecie jest bowiem 92 razy większe niż na Ziemi, atmosfera zaś składa się głównie z dwutlenku węgla i zawiera dużą ilość piekielnego pierwiastka – siarki. Na zakończenie mówca wyraził swoją radość, że (w świetle popularnego powiedzenia) jako mężczyzna nie pochodzi z Wenus, lecz z nieco bardziej przyjaznego Marsa. Pani Korecka-Widenka zaprezentowała mrożącą krew w żyłach prelekcję o zbrodni doskonałej. Przedstawiła zwierzęta i rośliny, które skutecznie i bez skrupułów niosą śmierć innym organizmom żywym. Zebrani dowiedzieli się m. in. o szelmostwach lisa, który wabi swą przyszłą ofiarę metodą „na trupa”, potrafi też podskakiwać w taki sposób, że skaczące w czasie prób ucieczki gryzonie same wpadają mu do pyska. Gdy ma ochotę na jeża zręcznie toczy zwiniętą, kolczastą kulkę do najbliższego zbiornika wodnego. Zwierzątko, nie chcąc utonąć, rozwija się. A wtedy spryciarz łapie je za brzuch… i przekąska gotowa. Najbardziej jadowitym stworzeniem świata okazał się niewielki, nawet dość sympatycznie wyglądajacy płaz – liściołaz żółty. Przesunięcie ręki ponad tym zwierzęciem już może spowodować poważne obrażenia. Bezpośredni kontkat z jadem powoduje niechybną śmierć zwierząt i ludzi. Na szczęście tak intensywny jad wytwarza się u tego płaza jedynie po zjedzeniu przez niego specjalnego, unikalnego gatunku mrówek. Bez tego posiłku jest natomiast zupełnie niegroźny. Mamy nadzieję, że nigdy nie zetnikniemy się oko w oko z przedstawionymi tu mordercami. Z niecierpliwością jednak czekamy na dalsze wykłady, nawet jeśli znów wywołają w nas dreszcz (zachytu lub grozy)… Ciekawi świata uczestnicy.